Zaboravite da li biste radije bile kao Keri ili Samanta, hajde da se na trenutak pozabavimo muškim likovima serijala „Seks i grad“. Šta znači ako vam je omiljeni tip Ejdan, Zverka, Berger ili Aleksandar Petrovski?
Radnja nastavka filma „Seks i grad”, čija je srpska premijera 1. juna, bila je strogo čuvana tajna, ali jedna stvar je ipak procurila: Ejdan, slatki dizajner nameštaja, vraća se u igru. Keri, koja je sada udata za Zverku sa Vol Strita, nalazi se između 2 vatre.
Godinama unazad smo bile opsednute Manolom i Menhetnom, ali pravi „prateći detalji“ u seriji bili su muškarci, ne cipele. Više nego bilo koja robna marka, oni su korišćeni kao sredstvo da se žene pokažu u željenom svetlu - kao seksi, intelektualke, realne ili maštovite. A o tome je svedočio vaš izbor između Ejdana ili Zverke, na primer.
Na samom početku serije, 1998. godine, koncept je bio prilično drugačiji. Žene su bile u prvom planu, a muškarci su ih pratili negde u pozadini. Nismo ih ni razlikovali po imenima, već po nadimcima poput „otrovnog neženje“ (to su serijski zvodnici) ili „jebača probirača“ (oni koji spavaju samo sa manekenkama).
„U većini filmova i serija žene su svedene na dvodimenzionalne karaktere, na to smo navikli“, kaže Džon Smit, književnik i kritičar. „Međutim, u seriji ’Seks i grad’ imamo četiri jake junakinje i plejadu muškaraca koji se smenjuju kao na traci da i ne stignu da se razviju kao likovi - zgodna zamena uloga“.
Ali kako je serija dobijala na popularnosti, žene su počele da vode rasprave oko toga kog bi Kerinog momka odabrale kao svog partnera. Alfa mužjaka, dečka iz komšiluka, zavodljivog stranca ili samokritičnog umetnika? Ovi razgovori dostojni članka u „Kosmopolitenu“ preneli su se i na akademske studije.
Najnoviji u nizu je rad Lore Bruner sa Univerziteta u Merilendu pod nazivom „Koliko je veličina bitna? Stiv, Zverka i falusna muževnost u seriji “Seksi grad” („How Big Is Big Enough? Steve, Big, and Phallic Masculinity in 'Sex and the City’).
Obožavateljke Ejdana bolje da ne čitaju dalje.
Lora je zaključila da je prava dominantna muška figura Zverka, Kerina idi mi-dođi mi ljubav. „Zverka predstavlja zbir muških likova iz starih filmova, Hamfrija Bogarta iz ’Kazablanke’ ili Kerija Granta iz ’Afere za pamćenje’. I nije slučajno što je on izuzetno bogat i moćan jer je potrošačko društvo prava slika privlačne fantazije Njujorka koju je serija stvorila“, kaže ona.
„Mislim da većina žena tajno priželjkuje Zverku”, kaže Eli Levenson, autorka knjige „Vodič nevaljale devojke kroz feminizam” (The Noughtie Girl's Guide to Feminism). „Ima puno obožavateljki i nedvosmisleno je najseksepilniji.”
Ali ne bi se svako složio.
To što ste princ u sjajnom „armani” odelu ne daje vam pravo da mislite kako je ostavljanje žene pred oltarom u fenomenalnoj venčanici prihvatljivo ponašanje. Svaka žena koja bi pala na nekog poput Zverke treba da stavi prst na čelo.
Postoji jedan argument u korist Džeka Bergera, pisca sa kojim se Keri viđala i koji ju je ostavio preko nalepnice nakon što je ona (ispravno) istakla da nijedna Njujorčanka ne bi nosila gumicu za kosu od tkanine - greška koju je primetila u rukpisu njegove nove knjige. Bergerove obožavateljke će hvaliti njegovu oštroumnost - na kraju krajeva on je zaslužan za čuveni (sada tako često korišćen) izraz: „Ti ga prosto ne zanimas” (He’s just not that into you).
Zatim, tu je seksi brada, motocikl i činjenica da klopa čokoladni sufle kad je depresivan. Sve je to samo prikrivanje potpune opsednutosti sobom. Levensonova se slaže: „Nalepnica je bila loša odluka, ali ako se dobro sećam on nije mogao da zaspi bez zvuka žaba i crvčaka. Meni bi to bio problem.”
No, Berger je svakako bio idealnija prilika u odnosu na umetnika Aleksandra Petrovskog koji odvodi Keri u Pariz u poslednjim epizodama serije. Njegova arogancija i nepristojnost su priča za sebe ali pravo užasno lice ovog malog zlog čoveka pokazalo se kad je ošamario Keri. Nema žene koja bi stala u njegovu odbranu zbog toga.
Vratimo s Ejdanu, po nekima najboljem mogućem izboru. Mnoge gledateljke se potajno nadaju da će on u nastavku preoteti Zverki Keri. Ona ga je prvo ostavila nakon što je priznala prevaru, zatim su se pomirili i počeli da žive zajedno, verili, a onda ga Keri opet ostavlja iz straha od venčanja.
Nekoliko godina kasnije ga je srela, oženjenog i sa detetom. „Mmmm, zgodan, kreativan, pomalo ’sirovina’ ali ne mari“, kaže jedan TV producent. „Ejdan je bio frajer!“, misli jedna poznanica. „Fin, ali previše fin - s njim bi mi bilo dosadno“, ističe druga obožavateljka „Seksa i grada“.
Brunerova veruje da pogrešno procenjujemo Ejdana ako mislimo da je on fin momak. „Znam da ga mnog žene vole, ali on je zapravo reakcionar” upozorava ona. „Devedesetih godina pojavio se pokret protiv feminizma koji se zalagao za ‘muška prava’. Između ostalog, on je isticao povratak na tradicionalnim muškim poslovima kao što su građevina, zanatstvo i uopšte veština s rukama.
U tom svetlu treba da posmatramo Ejdana”. Hmmm. Da li? No, ako i Ejdana precrtamo s liste, možda je prava priča „Seksa i grada” ta da, poput Keri, sve mi tragamo za ljubavlju - i pravim muškarcem - na pogrešnim mestima.
Brunerova misli da postoji samo jedan lik koji je dovoljno muško za ženu 21. veka - on je nizak, Amerikanac irskog porekla, momak iz radničke klase koji živi u Kvinsu, nikad ne nosi odelo i zarađuje manje od partnerke. To je Stiv, Mirandin dugogodišnji ljubavnik.
„Stiv je drugačija vrsta heroja, on misli ono što kaže i želi stabinu vezu”, kaže Brunerova.
„Njegov lik predstavlja alternativu muškosti koja se ogleda u lovi, društvenoj moći i visokom poreklu. Stiv želi da bude otac. Za razliku od Zverke, koji je uvek u odelima, Stiv to sebi ne može da priušti. To daje osećaj da je on stvarniji i iskreniji.”
Čak i Stivova (kratka) preljuba u filmskoj verziji serije bledi pored Zverkine navike da se ženi ili seli na drugi kraj zemlje a da o tome ne obavesti Keri.
Zapravo, muškarci za koje se ispostavi da su najbolji često su najmanje očigledno seksi.
Šarlotin muž Hari ima loše navike i skoro pa neprihvatljivo dlakava leđa, dok Samantin „dečak” Smit Džerod, zgodni konobar koji je postao supermodel, otkriva svoje skrivene umne dubine samo kad je ona obolela od raka dojke.
„Mislim da je tajna ‘Seksa i grada’ ta što nam priča o odrastanju i sazrevanju”, kaže Levensonova. „Na kraju se ispostavlja da seks uopšte nije u prvom planu”.
Džon Smit se slaže: „Serija balansira između škakljivih tema - seksa i zabave s jedne i činjenice da žene, zapravo, traže duge veze, s druge strane.”
Pa opet... nismo ni mi toliko odrasli koliko mislimo da jesmo.
Čak i Brunerova priznaje: „Ja sam na Stivovoj strani ali, poput Keri, ne mogu potpuno da dignem ruke od pokušaja da promenim Zverku. Mislim da je to deo koji stalno drži gledateljke u pripravnosti”.
Sto bi Zverka rekao, „apso-jebeno-lutno”.
Radnja nastavka filma „Seks i grad”, čija je srpska premijera 1. juna, bila je strogo čuvana tajna, ali jedna stvar je ipak procurila: Ejdan, slatki dizajner nameštaja, vraća se u igru. Keri, koja je sada udata za Zverku sa Vol Strita, nalazi se između 2 vatre.
Godinama unazad smo bile opsednute Manolom i Menhetnom, ali pravi „prateći detalji“ u seriji bili su muškarci, ne cipele. Više nego bilo koja robna marka, oni su korišćeni kao sredstvo da se žene pokažu u željenom svetlu - kao seksi, intelektualke, realne ili maštovite. A o tome je svedočio vaš izbor između Ejdana ili Zverke, na primer.
Na samom početku serije, 1998. godine, koncept je bio prilično drugačiji. Žene su bile u prvom planu, a muškarci su ih pratili negde u pozadini. Nismo ih ni razlikovali po imenima, već po nadimcima poput „otrovnog neženje“ (to su serijski zvodnici) ili „jebača probirača“ (oni koji spavaju samo sa manekenkama).
„U većini filmova i serija žene su svedene na dvodimenzionalne karaktere, na to smo navikli“, kaže Džon Smit, književnik i kritičar. „Međutim, u seriji ’Seks i grad’ imamo četiri jake junakinje i plejadu muškaraca koji se smenjuju kao na traci da i ne stignu da se razviju kao likovi - zgodna zamena uloga“.
Ali kako je serija dobijala na popularnosti, žene su počele da vode rasprave oko toga kog bi Kerinog momka odabrale kao svog partnera. Alfa mužjaka, dečka iz komšiluka, zavodljivog stranca ili samokritičnog umetnika? Ovi razgovori dostojni članka u „Kosmopolitenu“ preneli su se i na akademske studije.
Najnoviji u nizu je rad Lore Bruner sa Univerziteta u Merilendu pod nazivom „Koliko je veličina bitna? Stiv, Zverka i falusna muževnost u seriji “Seksi grad” („How Big Is Big Enough? Steve, Big, and Phallic Masculinity in 'Sex and the City’).
Obožavateljke Ejdana bolje da ne čitaju dalje.
Lora je zaključila da je prava dominantna muška figura Zverka, Kerina idi mi-dođi mi ljubav. „Zverka predstavlja zbir muških likova iz starih filmova, Hamfrija Bogarta iz ’Kazablanke’ ili Kerija Granta iz ’Afere za pamćenje’. I nije slučajno što je on izuzetno bogat i moćan jer je potrošačko društvo prava slika privlačne fantazije Njujorka koju je serija stvorila“, kaže ona.
„Mislim da većina žena tajno priželjkuje Zverku”, kaže Eli Levenson, autorka knjige „Vodič nevaljale devojke kroz feminizam” (The Noughtie Girl's Guide to Feminism). „Ima puno obožavateljki i nedvosmisleno je najseksepilniji.”
Ali ne bi se svako složio.
To što ste princ u sjajnom „armani” odelu ne daje vam pravo da mislite kako je ostavljanje žene pred oltarom u fenomenalnoj venčanici prihvatljivo ponašanje. Svaka žena koja bi pala na nekog poput Zverke treba da stavi prst na čelo.
Postoji jedan argument u korist Džeka Bergera, pisca sa kojim se Keri viđala i koji ju je ostavio preko nalepnice nakon što je ona (ispravno) istakla da nijedna Njujorčanka ne bi nosila gumicu za kosu od tkanine - greška koju je primetila u rukpisu njegove nove knjige. Bergerove obožavateljke će hvaliti njegovu oštroumnost - na kraju krajeva on je zaslužan za čuveni (sada tako često korišćen) izraz: „Ti ga prosto ne zanimas” (He’s just not that into you).
Zatim, tu je seksi brada, motocikl i činjenica da klopa čokoladni sufle kad je depresivan. Sve je to samo prikrivanje potpune opsednutosti sobom. Levensonova se slaže: „Nalepnica je bila loša odluka, ali ako se dobro sećam on nije mogao da zaspi bez zvuka žaba i crvčaka. Meni bi to bio problem.”
No, Berger je svakako bio idealnija prilika u odnosu na umetnika Aleksandra Petrovskog koji odvodi Keri u Pariz u poslednjim epizodama serije. Njegova arogancija i nepristojnost su priča za sebe ali pravo užasno lice ovog malog zlog čoveka pokazalo se kad je ošamario Keri. Nema žene koja bi stala u njegovu odbranu zbog toga.
Vratimo s Ejdanu, po nekima najboljem mogućem izboru. Mnoge gledateljke se potajno nadaju da će on u nastavku preoteti Zverki Keri. Ona ga je prvo ostavila nakon što je priznala prevaru, zatim su se pomirili i počeli da žive zajedno, verili, a onda ga Keri opet ostavlja iz straha od venčanja.
Nekoliko godina kasnije ga je srela, oženjenog i sa detetom. „Mmmm, zgodan, kreativan, pomalo ’sirovina’ ali ne mari“, kaže jedan TV producent. „Ejdan je bio frajer!“, misli jedna poznanica. „Fin, ali previše fin - s njim bi mi bilo dosadno“, ističe druga obožavateljka „Seksa i grada“.
Brunerova veruje da pogrešno procenjujemo Ejdana ako mislimo da je on fin momak. „Znam da ga mnog žene vole, ali on je zapravo reakcionar” upozorava ona. „Devedesetih godina pojavio se pokret protiv feminizma koji se zalagao za ‘muška prava’. Između ostalog, on je isticao povratak na tradicionalnim muškim poslovima kao što su građevina, zanatstvo i uopšte veština s rukama.
U tom svetlu treba da posmatramo Ejdana”. Hmmm. Da li? No, ako i Ejdana precrtamo s liste, možda je prava priča „Seksa i grada” ta da, poput Keri, sve mi tragamo za ljubavlju - i pravim muškarcem - na pogrešnim mestima.
Brunerova misli da postoji samo jedan lik koji je dovoljno muško za ženu 21. veka - on je nizak, Amerikanac irskog porekla, momak iz radničke klase koji živi u Kvinsu, nikad ne nosi odelo i zarađuje manje od partnerke. To je Stiv, Mirandin dugogodišnji ljubavnik.
„Stiv je drugačija vrsta heroja, on misli ono što kaže i želi stabinu vezu”, kaže Brunerova.
„Njegov lik predstavlja alternativu muškosti koja se ogleda u lovi, društvenoj moći i visokom poreklu. Stiv želi da bude otac. Za razliku od Zverke, koji je uvek u odelima, Stiv to sebi ne može da priušti. To daje osećaj da je on stvarniji i iskreniji.”
Čak i Stivova (kratka) preljuba u filmskoj verziji serije bledi pored Zverkine navike da se ženi ili seli na drugi kraj zemlje a da o tome ne obavesti Keri.
Zapravo, muškarci za koje se ispostavi da su najbolji često su najmanje očigledno seksi.
Šarlotin muž Hari ima loše navike i skoro pa neprihvatljivo dlakava leđa, dok Samantin „dečak” Smit Džerod, zgodni konobar koji je postao supermodel, otkriva svoje skrivene umne dubine samo kad je ona obolela od raka dojke.
„Mislim da je tajna ‘Seksa i grada’ ta što nam priča o odrastanju i sazrevanju”, kaže Levensonova. „Na kraju se ispostavlja da seks uopšte nije u prvom planu”.
Džon Smit se slaže: „Serija balansira između škakljivih tema - seksa i zabave s jedne i činjenice da žene, zapravo, traže duge veze, s druge strane.”
Pa opet... nismo ni mi toliko odrasli koliko mislimo da jesmo.
Čak i Brunerova priznaje: „Ja sam na Stivovoj strani ali, poput Keri, ne mogu potpuno da dignem ruke od pokušaja da promenim Zverku. Mislim da je to deo koji stalno drži gledateljke u pripravnosti”.
Sto bi Zverka rekao, „apso-jebeno-lutno”.
b92
No comments:
Post a Comment