....Žena koja se zasluženo može smatrati neprikosnovenim tvorcem stila, ali i modnim magom, čiji uticaj ni danas ne gubi na značaju, bila je legendarna Koko Šanel. Avangardna, drugačija, smela, Koko je još dvadesetih godina prošlog veka protežirala novi stil, koji je bio u potpunoj suprotnosti s dotadašnjim modnim standardima. Elegantni, ali neuobičajeno smeli modeli, kao i kombinacija elemenata muške i ženske mode, stvarali su potpuno novi pravac koji je ženama pružao osećaj udobnosti i zadovoljstva, oslobađajući ih dotadašnjih stega.Njeno pravo ime je zapravo Gabrijel Šasnel. Rođena je 19. avgusta 1883. u Saumuru, malom francuskom gradu. Bila je vanbračno dete uličnog prodavca i domaćice, koji su pored nje imali još petoro dece. S obzirom na to da su vanbračne zajednice bile apsolutna retkost, njena majka se potrudila da okolini prećuti istinu, kako bi izbegla moguće neprijatnosti. Tako je i Gabrijel krštena očevim prezimenom, odakle i počinje priča vezana za njeno, kasnije čuveno
prezime. Naime, greškom crkvenog službenika, koji je u krštenici upisao Šanel umesto Šasnel, nastalo je ime po kome će postati prepoznatljiva.Ipak, na putu do svetske slave, pred Gabrijelom je bilo još mnogo trnja. Njeno detinjstvo nije bilo srećno. Odrastala je u siromašnim uslovima, najčešće uskraćena za ljubav i pažnju koja joj je bila potrebna. Kada je napunila 12 godina, majka joj umire. Zbog nedostatka novca, ali i volje da se brine o potomstvu, njen otac odlučuje da napusti porodicu, a Gabrijel završava u sirotištu, gde provodi narednih pet godina. Taj period će zauvek pamtiti kao jedan od najdramatičnijih u svom životu. S navršenih 17 godina, odlučuje da napusti dom i koristeći zanat koji je tamo izučila, radi kao krojačica. Ipak, u potrazi za boljim životom i novcem, seli se u Pariz, gde otkriva čari noćnog života. Zaintrigirana pariskom scenom, nastupa u kabareima kao pevačica i igračica, gde dobija i svoje scensko ime - Koko! Počinje da kreira šešire, koji su u tom periodu bili nezaobilazni modni detalj svake dame. Zahvaljujući finansijskoj pomoći vojnog oficira i bogatog naslednika Etjena Balzana, čija je ljubavnica bila, Koko 1909. otvara svoj prvi butik, čime njen san počinje da se ostvaruje.Prodaja je krenula odlično, što je samo dodatno pokrenulo njenu ambiciju da proširi svoju delatnost kreirajući modu, koja će biti neobavezna, udobna i nadasve šik. Žene su još uvek bile stegnute korsetima i zastarelim modnim pravilima, a Koko je to želela da promeni. Oslobađajući njihovo telo, svojim kreacijama je oslobađala i njih same, protežirajući tako ličnu osobenost i emancipaciju. Njena odeća se u početku teško probijala, ali uz pomoć novog muškarca, jedne od njenih najvećih ljubavi, industrijalca Artura Kapela, koji je verovao u njene vizije, Koko otvara nove butike u Dovilu i Bijaricu. Vremenom, butici, kao i odeća sa etiketom Šanel, postaju prava senzacija!Koristeći svoju kreativnost, ali i originalan pristup modi, Koko je volela da eksperimentiše sa stilovima, predstavljajući sebe kao hrabrog inovatora. Promovisala je praktičan način odevanja.
prezime. Naime, greškom crkvenog službenika, koji je u krštenici upisao Šanel umesto Šasnel, nastalo je ime po kome će postati prepoznatljiva.Ipak, na putu do svetske slave, pred Gabrijelom je bilo još mnogo trnja. Njeno detinjstvo nije bilo srećno. Odrastala je u siromašnim uslovima, najčešće uskraćena za ljubav i pažnju koja joj je bila potrebna. Kada je napunila 12 godina, majka joj umire. Zbog nedostatka novca, ali i volje da se brine o potomstvu, njen otac odlučuje da napusti porodicu, a Gabrijel završava u sirotištu, gde provodi narednih pet godina. Taj period će zauvek pamtiti kao jedan od najdramatičnijih u svom životu. S navršenih 17 godina, odlučuje da napusti dom i koristeći zanat koji je tamo izučila, radi kao krojačica. Ipak, u potrazi za boljim životom i novcem, seli se u Pariz, gde otkriva čari noćnog života. Zaintrigirana pariskom scenom, nastupa u kabareima kao pevačica i igračica, gde dobija i svoje scensko ime - Koko! Počinje da kreira šešire, koji su u tom periodu bili nezaobilazni modni detalj svake dame. Zahvaljujući finansijskoj pomoći vojnog oficira i bogatog naslednika Etjena Balzana, čija je ljubavnica bila, Koko 1909. otvara svoj prvi butik, čime njen san počinje da se ostvaruje.Prodaja je krenula odlično, što je samo dodatno pokrenulo njenu ambiciju da proširi svoju delatnost kreirajući modu, koja će biti neobavezna, udobna i nadasve šik. Žene su još uvek bile stegnute korsetima i zastarelim modnim pravilima, a Koko je to želela da promeni. Oslobađajući njihovo telo, svojim kreacijama je oslobađala i njih same, protežirajući tako ličnu osobenost i emancipaciju. Njena odeća se u početku teško probijala, ali uz pomoć novog muškarca, jedne od njenih najvećih ljubavi, industrijalca Artura Kapela, koji je verovao u njene vizije, Koko otvara nove butike u Dovilu i Bijaricu. Vremenom, butici, kao i odeća sa etiketom Šanel, postaju prava senzacija!Koristeći svoju kreativnost, ali i originalan pristup modi, Koko je volela da eksperimentiše sa stilovima, predstavljajući sebe kao hrabrog inovatora. Promovisala je praktičan način odevanja.
JEDAN od prvih uspeha, Koko Šanel bili su komotni džemperi sa pojasom, kombinovani sa suknjom, koji nailaze na sveopšte odobravanje. Zaintrigirana muškom modom, bila je prva osoba koja je poželela da obuče ženu u nešto nalik muškom odelu. Tako nastaju skoro dečački dizajnirana odela, koja uključuju i pantalone za žene, što je do tada bilo gotovo nezamislivo. Vešto kombinujući elemente muške i ženske mode, vremenom je stvorila i čuveni Šanel kostim, po kome će ostati upamćena i prepoznatljiva. Elegantni komplet koji karkteriše suknja do kolena i kratak, strukiran sako, tradicionalno izrađen od vune i ukrašen dugmićima boje zlata, postao je trajno obeležje stila i omiljen odevni predmet žena, naročito pripadnica viših slojeva. Njene ideje se nisu završavale samo na kreiranju modela. Koko se vrlo samouvereno upustila i u kompletnu stilizaciju svojih kreacija, osmišljavajući aksesoare koji su njene modele činili jedinstvenim. Tako su sastavni delovi Šanel stila postale ručne torbice sa drškama od zlatnih obruča spojenih u lanac, šik detalji u vidu velikog cveta na reveru ili biserne, višeslojne ogrlice, ali i ravne cipele, koje su samo doprinosile njenoj ideji o plasiranju udobnog i jednostavnog izgleda.Ipak, apsolutni hit i obeležje dizajnerske ingenioznosti, bilo je otkriće “male crne haljine”, koju je 1926. godine, kreirala upravo Koko Šanel! Tajna uspeha ove kreacije, leži u njenoj jednostavnosti koja odiše besprekornom elegancijom i sofisticiranošću, ali i širokom primenom. Krajem 30-ih godina prošlog veka, rejting Koko Šanel počinje da opada. Presudnu ulogu u gubitku stečenih pozicija, odigralo je njeno simpatizerstvo i druženje sa nacionalsocijalstima, koje nije nailazilo na odobravanje. Situacija se naglo pogoršavala narednih godina,
kada su je njeni bliski kontakti, kao i ljubavne afere sa visokim nemačkim oficirima, pre svih Hansom Ginterom von Dinklagom, doveli do propasti. Kako bi izbegla veće gubitke, ali i neprijatnosti, Koko odlučuje da se povuče sa modne scene. Vreme zatišja provodi u Švajcarskoj. Tek 1954. godine, Koko Šanel odlučuje da se vrati u Pariz, sa novom kolekcijom, u velikom stilu. Ipak, dočekali su je popreki pogledi i nesmanjena osuda. Smatrali su je izdajicom francuske nacije i pretili joj smrću, ukoliko ne napusti Pariz. Čak ni modna industrija nije bila spremna da joj ukaže poverenje... Ipak, Koko je bila spremna da istrpi sve udarce. Posle mnogo upornosti, uspela je da prezentuje novu kolekciju, inspirisanu naci uniformama. Kolekcija je doživela veliki uspeh u celom svetu, a naročito u Americi u kojoj je Šanel dobila status ikone. Njena popularnost je bila tolika, da je 1969. godine na Brodveju postavljena i predstava koja se bavila njenim životom, gde je ulogu Koko, igrala legendarna Ketrin Hepbern.Vođena neiscrpnom energijom i idejama, Koko Šanel je aktivno radila sve do svoje smrti. Spremajući svoju oproštajnu reviju, umrla je u Parizu, 1971. u svojoj 87. godini, u apartmanu luksuznog hotela Ric, u kome je provela najveći deo svog života.
kada su je njeni bliski kontakti, kao i ljubavne afere sa visokim nemačkim oficirima, pre svih Hansom Ginterom von Dinklagom, doveli do propasti. Kako bi izbegla veće gubitke, ali i neprijatnosti, Koko odlučuje da se povuče sa modne scene. Vreme zatišja provodi u Švajcarskoj. Tek 1954. godine, Koko Šanel odlučuje da se vrati u Pariz, sa novom kolekcijom, u velikom stilu. Ipak, dočekali su je popreki pogledi i nesmanjena osuda. Smatrali su je izdajicom francuske nacije i pretili joj smrću, ukoliko ne napusti Pariz. Čak ni modna industrija nije bila spremna da joj ukaže poverenje... Ipak, Koko je bila spremna da istrpi sve udarce. Posle mnogo upornosti, uspela je da prezentuje novu kolekciju, inspirisanu naci uniformama. Kolekcija je doživela veliki uspeh u celom svetu, a naročito u Americi u kojoj je Šanel dobila status ikone. Njena popularnost je bila tolika, da je 1969. godine na Brodveju postavljena i predstava koja se bavila njenim životom, gde je ulogu Koko, igrala legendarna Ketrin Hepbern.Vođena neiscrpnom energijom i idejama, Koko Šanel je aktivno radila sve do svoje smrti. Spremajući svoju oproštajnu reviju, umrla je u Parizu, 1971. u svojoj 87. godini, u apartmanu luksuznog hotela Ric, u kome je provela najveći deo svog života.
MIRISNA NOTA Da nije samo nesvakidašnji modni dizajner, već sposobna i nadasve uspešna poslovna žena, Koko je dokazala 1923. godine, lansiravši na tržište parfem, pod nazivom ”Šanel 5”. Bio je to prvi parfem u istoriji, prezentovan pod imenom osobe koja ga je kreirala. Mirisna nota, spakovana u elegantnu bočicu u Art deko stilu, doprinela je njenoj popularnosti i svetskom uspehu. Mnoge filmske zvezde, pre svih Merilin Monro, javno su isticale svoju opčinjenost ovim perfemom, što je značajno uvećavalo njegovu potražnju....
No comments:
Post a Comment