Tuesday, March 9, 2010

A sta vi mislite?


TV reklama koja je razbesnela feministkinje: Provokativno ili uvredljivo za žene?
Olivera Vučetić
Problematična scena u reklami australijske internet kompanije „Crazy domains“, prikazuje Pamelu Anderson, kako se u zlatnom bikiniju, dodiruje sa drugom polugolom damom, poslovnom saradnicom. Feministkinje su bile najoštrije u osudi pomenutog reklamnog spota, koji, prema njihovim rečima vređa poslovne žene, ali i ženu uopšte, dok se vlasnici kompanije, pozivaju na to da ima mnogo eksplicitnijih muzičkih video klipova. Prikazivanje sporne reklame je stopirano, ali i dalje ostaje pitanje degradirajuće upotrebe ženske seksualnosti u marketinške svrhe.

Upotreba seksualnosti u reklamne svrhe ne mora obavezno da bude i ponižavajuća. Postoji način da se napravi priča koja ima neki smisaoU eri sve provokativnijih reklama, ova se ne razlikuje mnogo od nekih koje smo imali priliku da vidimo i na našem tržištu, a kako kaže Jelena Višnjić, sociološkinja organizacije „Labris“, na nju bi reagovale i naše feministkinje.
− Uvredljivo je da uspešna žena, koja vodi firmu, na sastanku privlači pažnju isključivo ženskim atributima, a ne onim što govori. U toj reklami je objektivizovano i potvrđeno da nije dovoljno da žena bude pametna i uspešna, ukoliko nije seksualno privlačna − naglašava Jelena i objašnjava da mediji ovde daju sliku uspešne poslovne žene koja ne postoji u realnosti, što je jedna vrsta govora predrasuda.
Dragana Knežević, iz marketinške agencije „Buzz Advertising“ koja se bavi proizvodnjom i plasiranjem reklama, nije zagovornik spotova u kojima se prelazi granica dobrog ukusa, u smislu preterivanja u isticanju ženskih aduta.
− Postoje granice, ali postoje i kompromisi, kada je reč o pravljenju takvih reklama. Upotreba seksualnosti, kao i prikazivanje dece u svrhu prodaje nekog proizvoda, ne moraju obavezno da budu ponižavajući. To može da bude simpatično, ukoliko se napravi priča koja ima neki smisao − kaže Dragana i pominje da se seća reklame za „jelen“ pivo sa devojkama koje ga toče, gde su grudi na sličan način bile u prvom planu. − Sa ženskog stanovišta to mi je zasmetalo, ali je činjenica da prikaz ženskih atributa, na takav način, ostaje zapamćen.
Dragana smatra da bi se o ovoj reklami sa Pamelom Anderson, kada bi bila prikazana kod nas, pričalo bar nedelju dana.
− Ipak, meni se čini da je u tom spotu jači udar na mušku populaciju koja ne uspeva da postavi neke granice, kao i na pitanje zašto uspešna poslovna žena, da bi bila ozbiljno shvaćena, mora da bude ružna − ističe Dragana, dok Jelena Višnjić u njemu vidi još jednu zanimljivost.
− Lezbijska seksualnost je jedna od najzastupljenijih muških fantazija − ona bi i na našem tržištu ostavila upečatljiv utisak, dok sa druge strane ovde i dalje vlada homofobija, što je paradoksalno − kaže feministkinja iz „Labrisa“.
Pogledajte zabranjenu reklamu koja je izazvala polemike.
Blic


No comments:

Post a Comment